fbpx

KATARÍNA BRIČ

INSPIRACE Z VIZUÁLNÍHO SVĚTA

Trendy ve web designu pro rok 2021

Trendy ve webovém designu jsem začala sledovat už na vysoké škole. Fascinovaly mě hlavně zahraniční stránky fotografů a umělců. Jako vizuální tip pro mě vždy bylo poutavější, když webová stránka zaujala svým obrazem, animací, nevšedností.

Toužila jsem po tom umět to dělat.

Jenže v roce 2000 byl internet na Slovensku a v Čechách ne zrovna na takové úrovni, jako ve světě. Vše drahé, zdlouhavé, technologie nedosažitelná. Programování složité. I html jsem se zkoušela učit, také flash, řezat stránky v photoshopu, ale nebylo to ono a cítila jsem se jak dinosaurus.

Tak jsem si animace a videa dělala v offline světě. Hrála jsem si s prostorem ve fotografii. Tvořila jsem paralaxy ze svých snímků, panoramata i virtuální prohlídky. Realizovala jsem se v galeriích a na výstavách a festivalech.

Na pár let jsem s myšlenkou mít svůj web víc nepracovala, nepotřebovala jsem být na internetu a mít svou výkladní skříň. Projekty se ke mě dostávaly a jako správný umělec jsem byla dlouho bez portfolia, které by veřejnost mohla vidět.

Jenže jak rostu a vyvíjím se i má pozornost pomaličku přešla na online svět. A já jsem si v poslední době uvědomila, že mít web stránku je vlastně taková naše vlastní galerie pro umělce, vitrína pro prodejce, vstupní brána pro podnikatele všeho druhu přes kterou přichází váš zákazník. Jak bude váš výklad vypadat takoví lidé k vám budu vstupovat.

Za poslední roky se tvorba webových stránek zpřístupnila a přišla spousta úžasných příležitostí, jak si můžeme sami své stránky postavit. A to nemusíme znát ani základy programování. Já jsem v roce 2005 objevila wix a hned jsem se pustila do tvoření web stránek. Od té doby se vše zdokonaluje každým rokem, teď už tvořím své stránky přes wordpress a nástroj brizy.co. Nejsem ale žádný web designér, ani programátor jsem jen sběratelka krásných web stránek, miluji když najdu něco co mi vyrazí dech.

Nedalo mi to a hledala jsem na internetu nějaké aktuální trendy ve světě webového designu. A zde vám předkládám co jsem objevila. 8 nejzajímavějších trendů pro rok 2021, kterými se můžeme nechat inspirovat. Pokud si myslíte že to budou samé high tech technologické vymoženosti na světelné roky vzdálené od naších možností, tak si tento článek přečtěte. Protože vás rozhodně překvapí kam se design webů ubírá. Já jsem byla mile překvapená, většinu z uváděných stylů jsme totiž i my amatérské webařky schopné udělat. 🙂

1.Tlumené, pastelové a přírodní barvy

Počítač a mobil používáme v dnešní době poměrně hodně. Doba si to vyžádala. Z toho důvodu není se čemu divit, že designéři sahají po schématech barev, které působí uklidňujícím dojmem. Chtějí aby barevnost stránek méně namáhala oči a zpříjemnila uživateli čas trávený na internetu. Tuto cestu zvolili designéři už minulý rok a proto sáhli po tmavém režimu stránek. V roce 2021 se rozhodli jít dál a hledají něco mezi bílou a černou. Nacházejí střední cestu v měkkých barevných paletách, jako jsou zdravé zelené, pastelově modré, teplé hnědé nebo světle růžové. Díky tomu jsou barvy webových stránek nejen méně rušivé než čistě černá nebo čistě bílá, ale přirozeně navozují klid a relaxaci. Tyto tlumené barvy jsou perfektním pozadím k ručně nakresleným ilustracím a textu.

Ehm, to mi připomíná, že jsem chtěla zase měnit své stránky 😀


Tyto barvy webových stránek jsou méně rušivé, a přirozeně navozují klid a relaxaci.


tlumene barvy

2. Když jsem už začala u barev tak budu pokračovat s 3D barvami

Všimla jsem si, že na druhé straně je pro tento rok silný trend používat takzvané 3D barvy. Barevná schémata ve webovém designu již nějakou dobu směřují k přechodům a letošní trend pociťuji jako další vývoj, kdy barevné přechody jsou realističtější než kdy dříve. Vezmeme-li si inspiraci od Apple , očekáváme barvy, které jsou syté a trojrozměrné, téměř jako ovoce, které můžete odtrhnout přímo z obrazovky.


Realistické, téměř živé barvy inspirované stylem Apple.



3. Neomorfismus

Neomorfismus představuje sloučení trendů, které napodobují fyzičnost prostřednictvím selektivních vržených stínů a jsou překryty plochými barvami. Nejčastěji se efekt podobá digitálnímu embosovaní nebo reliéfu. Umožňuje návrhářům získat zpět hmatový zážitek, který byl ztracen v éře plochého designu, a to zase zvyšuje spojení uživatele s designem s nímž interaguje. Očekávejte, že tento stylizovaný realismus uvidíte na tlačítkách, vyhledávacích pruzích a textových polích napříč digitálními prvky roku 2021.

Pokud vás tento trend zaujal tak si ho můžete vyzkoušet zde: https://neumorphism.io/#ededed

zdroj: https://designdev.cz/neumorphism-a-ux



4. Paralax scroll animace

Paralax se používá zejména s jednoduchými obrázky, již několik let. Nedávno jsem ale u některých nástrojů zaznamenala přidání nové funkce a to komplexní paralax scroll animace. Těším se, až se na to jednou vrhnu a naučím se to. Protože při správném užití se rázem z vaší 2d stránky stává poutavá trojrozměrná divadelní scéna s příběhem. To se musím naučit 🙂

A ještě jsem zaznamenala další novinku a to paralax a rolovaní stránek do strany. Přijde mi, že tento trend je blízký otáčení stránek knihy, nebo portfolia. Také se mi na to přirozeněji kouká, jak se pohybuji po horizontu. Ale asi je to o zvyku. Každopádně je pro oko přirozenější hledět do stran panoramaticky, než na výšku. Asi jsem už unavená skrolováním obrazu směrem dolu. Ale kdo ví zda se otáčení do stran uchytí.


Při správném užití paralaxu se z vaší 2d stránky stane poutavá trojrozměrná podívaná.



5. 3D prvky 

S příchodem obrazovek s vyšším rozlišením se 3D design posunul mílovými kroky. Na internetu můžeme najít spousty vysoce kvalitních 3D vizuálů, které jsou hladce zabudované do webdesignu. Namísto toho, aby byly nevkusným rozptýlením, zvyšují celkový dojem. 3D prvky budou v roce 2021 stále více využívány. Například jako náhrada za 2D ikony a ilustrace, pro zobrazování výrobků a jako geometrické konstrukční prvky.


3D prvky budou stále více využívány například jako náhrada za 2D ikony a ilustrace…



6. Ilustrace a koláže 

Jedním ze způsobů, jak docílit více hravosti a originality je použití abstraktních kompozic nebo koláží. Je také dobré míchání různých médií – třeba ručně kreslených ilustrací ve spojení s dokonalými geometrickými tvary. Abstraktní tvary, zejména ty, které se skládají z geometrických základních tvarů, jako jsou čtverce a kruhy, mohou působit nudně, minimalisticky a omezující. V roce 2021 je trend spájet je do složitých, rozlehlých kompozic, které vyzařují svobodu a volnost.

Pokud si nejste jisté kde začít, tak doporučuji navštívit stránky Magdalény Krejčí a sledovat tuto úžasnou ženu, která vás naučí jak na ilustrace. A že nemusíte být zrovna Da Vinci nebo Picasso. I když Picassa by jsme uměly trochu napodobit. Magda vám ukáže jak na své originální poutavé ilustrace.


Nemusíte být zrovna Da Vinci nebo Picasso… Magda vás naučí jak na ilustrace


Autor Miles designu: andrei2709


7. Texty a fonty 

Nekteré staré trendy jako Retro se pravidelně vrací do módy a potom se z něj opět vytratí. Avšak typografie si prošla menším oživením. Nevidíme však opět ty samé staré fonty jako před několika lety. Namísto toho jsou tu stylizace s trochou umění, které spolu ukazují co retro fonty dovedou. Namísto toho, aby fonty vypadaly nevkusné s trochou experimentování vdechly nový život do tradičních fontů. Toto je celkem dobrý způsob jak tradiční fonty můžeme smíchat s moderními prvky, pričemž si zachovávají čitelnost.

Pokud vás zajímá typografie a obsah textového sdělení. Jak se pomocí fontů a výstižných textů dostat k zajímavému webu, doporučuji dvě úžasné ženy, které se ve svém oboru textové čarodějky a fontové kouzelnice vyznají.

Pomoc s textovým obsahem vám určitě ráda poskytne Ingrid Dach a jak se popasovat s výběrem fotnů, aby jste vhodně a výstižně komunikovali se zákazníkem vám poradí Andrea Grigerová.


Textové hrátky s fonty jsou zajímavým trendem roku 2021



8.Animace video a gify

Díky tomu, že většina uživatelů ma dnes již rychlý internet, můžeme se na web stránkach setkat s multimediálními soubory. Ty spojují vizuální, textové, video a audio prvky do jednoho celku a vytvářejí tak kompletní zážitek. Nebojte se používat zajímavé animace a gifové obrázky i na svém webu.

Osvěží to celkový dojem z vaší služby, podpoří váš produkt. Sdělte své služby vtipně a výstižně pomocí gifových obrázků a video prezentací.

S tím vám velice ráda pomůžu já. Kurz který chystám se bude věnovat právě prezentaci pomocí vlastních fotografií, animací a videí. V jednom kurzu vás naučím 3 techniky vizuální prezentace. Odvažte se být vidět!


Použitím gifů, animací a videí upoutáte pozornost.



Závěrem

Zůstat v kontaktu s přáteli z celého světa, pracovat na dálku, nabízet produkty a služby online – to není nic nového. A přesto to zatím bylo realitou jen pro menší okruh lidí. Mnoho z nás bralo prezentaci na webu spíše jako okrajovou záležitost a internetem jsme se zabývali spíše tradičním způsobem. Možnosti tady sice byly, ale bylo to pro nás druhořadé, více jsme se potkávali. Osobní kontakt byl na prvním místě. Ale časy se mění. Funkčnost našich online produktů je v tyto dny důležitá – také proto, že konkurence nespí. Nemůžeme si dovolit, aby nás naši zákazníci nedokázali najít na internetu.

Videohovor samozřejmě nemůže nahradit osobní schůzku. Ale co když nám současná situace může pomoci rozlišit, co je skutečně důležité setkání a co lze vyřešit přes video. Fráze jako „Pokud to někdo chce vědět, tak mi zavolá nebo se mě zeptá“ anebo „ Nepotřebuji web, protože o mě vědí správní lidé a přicházejí zakázky samy od sebe“ jsem si sama často říkala a omlouvala absenci webových stránek. S novým stavem světa, s izolací a home office už tento luxus nemůžu provozovat. A tak jsem se začala o webový design zase zajímat.

Stále častější jsou webové stránky jako součást našeho života. Vnímám je jako naše výkladní skříně. Možná je to cesta, jak dát o sobě světu vědět. Jak si vytvořit vlastní galerii. Totiž pokud vás nikdo nezná, máte jedinečnou výhodu, a to tu, že si můžete dovolit dělat chyby a zkoušet. Tak si pořiďte svou doménu, hosting a vystavte si svůj první web. Pracujte s plochou, komponujte a až budete spokojené dejte o sobě vědět světu. Hrajte si, neberte se vážně, experimentujte.

Inspiraci jsem vám dala, některé jsou vskutku jednoduché, už je jen na vás jak se toho chopíte. A pokud budete potřebovat pomoci, tak se obraťte na jednu z Žen v Obraze. Na Ingrid Dach pokud toužíte mít napsané hvězdné stránky. Na Andreu Grigerovou se můžete obrátit pokud chcete mít ty správné fonty pro váš web. Magdaléna Krejčí vás naučí ilustrovat vlastní odrážky a já vám ukážu jak na animované gify, videa a pomohu po vizuální stránce zatraktivnit vaše služby.

Dovolte si tvořit! Buďte v obraze!

Gify

Podpoř své služby vlastním vizuálním příběhem

Chceš dostávat novinky od Ženy v Obraze?

Napiš mi svůj email a nech se inspirovat